Am participat la vernisajul expoziției de litografii “L’air du cirque”. Expoziția este organizată de Muzeul de Artă Timișoara în cooperare cu Euro Art Luxembourg și cu sprijinul Consiliului Judeţean Timiş și cuprinde 80 de lucrări semnate de 21 dintre cei mai importanţi artişti francezi din secolele al XIX-lea şi al XX-lea.

DSC_0119

 

Expoziția omagiază circul în lumini strălucitoare, cu acrobaţi curajoşi, animale sălbatice, spectacole incredibile, aplauze. Celebrul pictor francez, Henri de Toulouse-Lautrec, de pildă, a fost văzut de multe ori la circ.

Cartea “L’Air du Cirque” a fost scrisă de Louise Hervieu şi publicată în anul 1924 în Librairie de France, Paris, fiind considerată o capodoperă a literaturii universale. La fel ca un program de circ, această carte implică cititorul într-un spectacol fascinant. Optsprezece dintre cele mai importante şi frumoase litografii realizate de Pablo Picasso, Hermann Paul, Pierre Laprade, Luc-Albert Moreau, Jean Cocteau, Dunoyer de Segonzac, prezente în expoziție, ilustrează cartea amintită.

Circul l-a inspirat și pe marele artist Marc Chagall. În câteva dintre cele mai importante lucrări ale sale, Chagall a folosit tehnica litografiei pentru a crea afișe tipărite în atelierul lui Fernard Mourlot din Paris. De cele mai multe ori această tehnică a fost folosită pentru invitații la expoziţiile de artă. Cea pe care o puteți admira acum la Muzeul de Artă Timișoara a fost imprimată de Charles Sourlier și face trimitere la expoziţia lui Chagall din 1969-1970 de la Grand Palais din Paris.

Expoziţia mai prezintă, în premieră pentru publicul din România, litografiile fotografului lituanian Izis Biedermanas.

Alte 15 litografii sunt semnate de Camille Hilaire, ilustrând cartea Circul a lui Françoise Maillet Joris, apărută la Editions Robert Mauret, Paris, 1974, într-un tiraj de 220 de exemplare.

Cel mai important segment al expoziției prezintă creația lui Henri de Toulouse-Lautrec, lucrările expuse provenind din cea dintâi ediţie în limba engleză a cărții „The Circus”, editată în 1952. E vorba de 39 de facsimile în grand-technique realizate de Andre Sauret, tipărite de Fernand Mourlout după desenele în creion realizate de Henri de Toulouse-Lautrec.

 

 

Redau, discursul pe care l-am susținut în cadrul acestui eveniment:

Expoziția este unică în istoria circuitului expozițional românesc și reprezintă un adevărat eveniment în cadrul celui european.

Expoziția LAir du Cirque,  este singulară prin calitatea și prestigiul semnătorilor pe care le adună, prin conceptul ei și prin dimensiunile ei culturale și sociale. Pornind de la o carte unicat, LAir du Cirque, publicată de Louise Hervieu în 1924, curatorii expoziției au avut ideea strălucită a unei expoziții „arheologice”. Pe simeze sunt adunate, de fapt, opere de artă care au ilustrat diversele ediții ale cărții, pornind de la cea princeps, din 1924, și lucrări ale unor mari artiști atrași de luminile circului.

Astfel, avem 80 de lucrări semnate de 21 dintre cei mai importanți artiști francezi de la finele secolului al XIX-lea și începutul secolului XX. O selecție calitativă excepțională, ce permite publicului timișorean să facă o incursiune rapidă, dar semnificativă în tectonica artei europene din perioada menționată, prin lucrări și artiști de prim ordin.

În al doilea rând, pretextul expoziției este o carte. Care a cunoscut, de-a lungul timpului, în Franța și numeroase țări în care a fost tradusă, ediții de artă, ilustrate cu lucrări ale unor plasticieni de renume. Expoziția redă simezelor lucrări menite a ilustra cărți, refăcând astfel legătura organică dintre arte.

În al treilea rând, cartea de la care s-a pornit este, la rândul ei, dedicată unei lumi fascinante în sine, lumea circului. Fenomen aflat la frontiera dintre divertisment și sport, cu numeroase tangențe cu cultura, circul a atras și a fermecat mari mulțimi de oameni și personalități de seamă ale spațiului public. O lume tumultoasă și dramatică, în care performanța este mereu vecină cu pericolul, circul a oferit privirilor multor artiști scene memorabile, pe care aceștia le-au imortalizat în lucrări de o mare expresivitate. Astfel, Toulouse-Lautrec n-a fost numai pictorul dansatoarelor de cabaret parizian ori al lumii echivoce a absintului, ci și un desenator iremediabil vrăjit de lumea circului. 39 de facsimile grand-technique, realizate de André Sauret și tipărite de Fernand Mourlout după desenele sale în creion, au ilustrat prima ediție în limba engleză a cărții, apărută în 1952. Le puteți vedea în această expoziție.

La fel, Marc Chagall, ale cărui siluete ce levitează par a fi desprinse chiar din lumea trapezului și a zborului fără plasă la înălțimi amețitoare. Folosind tehnica litografiei, artistul a creat afișe și invitații, în care influența circului e evidentă. Le puteți vedea expuse aici.

Dar și Pablo Picasso, Jean Cocteau, Hermann Paul, Pierre Laprade, Luc-Albert Moreau sau Dunoyer de Ségonzac, nume de referință ale artei moderne, au creat litografii cu tematică de circ, ce demonstrează extensia pe care o are acest univers aparte în câmpul culturii propriu-zise. Expoziția pe care o vernisăm astăzi ne permite să privim aceste opere și să medităm la extensia pe care o are, de fapt, cultura în societatea contemporană.

În fine, este vorba aici de și de circul propriu-zis, dincolo de expresia sa estetică. După cum spuneam, circul e un spațiu în care visul și forțarea limitelor se învecinează cu pericolul și, adesea, cu moartea. Circul seduce și fascinează, alimentează imaginația copiilor și a adulților, deopotrivă, și pune sub semnul întrebării inerțiile și prejudecățile noastre. Această expoziție face dreptate acestei lumi, adesea disprețuite, evidențiindu-i dimensiunea culturală și socială.

LAir du Cirque este un eveniment în viața culturală românească și pentru că organizarea lui a fost posibilă datorită colaborării dintre prestigiosul Muzeu de Artă din Timișoara și o instituție culturală europeană, Euro Art Luxemburg. Cultura română a intrat, astfel, definitiv într-un circuit european firesc ale valorilor. Le mulțumesc tuturor pentru că au adus la Timișoara această expoziție, dând publicului de pe Bega șansa să asiste la un veritabil eveniment cultural european.