Astăzi se încheie cea de-a 22-a ediție a Târgului de Carte “Gaudeamus”. A fost una dintre cele mai reușite din ultimii 10 ani, în special prin numărul mare de vizitatori, de evenimente editoriale și prin vânzări.

Am consemnat un număr însemnat de noutăți pe rafturile editurilor participante. Printre acestea, la Editura Muzeului Naţional al Literaturii Române, a fost inaugurată colecția “Postscriptum”, consacrată valorificării corespondenței și documentelor inedite din colecțiile acestui muzeu. Primele două apariții au fost consacrate corespondenței lui Aurel Dumitrașcu (“Scrisori către T”) și Gala Galaction (“Scrisori către sora Zoe”). La Cetatea de Scaun, acad. Dan Berindei continuă editarea jurnalului politic al lui Ioan Hudiță, cu volumul al XVII-lea, care cuprinde însemnările dintre 26 aprilie și 31 august 1946. Editura Cartier, din Chișinău, ne propune o interesantă cercetare a Luciei Țurcanu, “Manierismul românesc”, în timp ce Știința vine cu o ediție Leon Dăniciuc (care cuprinde și fabuloase memorii “Revoluția rusă”). Tracus Arte, una dintre cele mai bune edituri de literatură română, vine cu Alexandru Mușina, “Opera poetică” (2 volume, ediție integrală), Cristian Popescu (“Opere I. Familia Popescu”), Zevedei Barbu (“Metafizică și umanism”, o recuperare excepțională a unui gânditor de stânga, datorată neobositului Marin Diaconu), Sesto Pals (“Poezie avangardistă și alte poeme”) și Sașa Până (“Sadismul adevărului”). În fine, multă poezie românească găsim la Editura Vinea: Mircea V. Ciobanu (“Haydn între două claxoane” și “Resetare”), Vitalie Răileanu (“Poeme de pe faleze”) și Silvia Goteanschii (“Minunea care va veni”).

Mă bucur să menționez și faptul că această ediție a Gaudeamus-ului a beneficiat de cea mai mare susținere financiară de până acum din partea Ministerului Culturii. Și în acest mod, alături de reducerea TVA la carte la 5 la suta, care va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2016, am încercat, în acest mandat, să-mi fac datoria față de cultură și față de cititori.